REJSEBUDGET | HVAD KOSTER DET AT REJSE RUNDT I ISLAND?

28. august 2017

I fremtiden vil jeg den sidste uge i hver måned have et fokus på at rejse med et stramt budget. Som vi nok alle ved, er netop denne tid på måneden det tidspunkt, hvor vi holder mest igen med at bruge vores hårdtjente penge. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man ikke kan få nogle gode oplevelser til mindebogen. Denne budgetvenlige uge vil blandt andet bestå af mine sparetips til forskellige destinationer rundt omkring i verden, generelle spare- eller opsparingstips op til rejsen, lidt budgetvenlige makeup- og hudplejeprodukter til I skønhedsjunkies, der vil have lidt billige produkter med på farten, og sidst men ikke mindst vil jeg dele mine rejsebudget fra mine forskellige rejser.

I dag vil jeg dele en oversigt over hvor mange penge, vi brugte på vores roadtrip i Island i sidste måned. Jeg kan ligeså godt sige med det samme, at det ikke er en billig fornøjelse at rejse rundt i Island. Nok er flyene dertil ganske billige med WOW air, men til gengæld koster både transport, kost og logi meget her. Det samme gælder for oplevelser og souvenirs. Vil du vide præcis hvor meget, en rejse i Island koster, skal du blot læse videre.

Overnatning

På vores i alt 10 overnatninger tilbragte vi en enkelt nat på et hotel og 9 på 6 forskellige campingpladser. Rejser man til Island, skal man meget tidligt i forløbet gøre op med sig selv, hvor mange penge, man vil bruge på rejsen. Vælger man at bo på hoteller, kan det meget hurtigt blive en dyr fornøjelse! Da vi på ankomstdagen landede tæt på midnat, valgte vi dog alligevel for nemhedens skyld at booke en nat på et hotel nær lufthavnen for 148 € for en enkelt nat. De resterende 9 nætter boede vi på campingpladser for i alt 238 €, så på hele turen endte vi med at betale knap 19 € per mand per nat inkl. hotelopholdet.

Mad & indkøb

Et andet sted vi endte med at spare en del var på vores madbudget. På vores knap 11 dage i Island spiste vi ude 4 gange, mens vi resten af tiden lavede mad selv på campingpladsen. Vi købte ind 2 gange under turen, hvilket løb op i 158 €, mens de 4 gange, vi spiste på restaurant endte på hele 411 €. Det skal dog lige siges, at vi en af disse dage også betalte for et vennepar i Reykjavik. På 11 dage endte vi dermed med at bruge 569 €, så 44,55 € per man per dag på madindkøb og restaurantbesøg.

Oplevelser & souvenirs

Island bugner med alverdens muligheder for spændende oplevelser og ikke mindst virkelig gode souvenirs, der kan tages med hjem til familie og venner. Derfor kunne vi heller ikke undgå at spendere en del på denne post. Med vores egen bil, valgte vi kun at betale for to oplevelser, da vi ellers selv kunne køre til alt. Den Blå Lagune og hvalsafari var de to ting, som vi endte med at betale i alt 138 € for. Ellers har alle oplevelser under turen været ganske gratis. Af souvenirs kunne vi selvfølgelig ikke undgå at købe et par lækre islandske sweaters og ikke mindst et par hudplejeprodukter, som jeg vil teste og fortælle mere om her på bloggen. Souvenirs har i sidste ende kostet os 370 €, og vi har altså i alt brugt 508 € og dermed 23 € per mand per dag på souvenirs og oplevelser.

Transport

Transporten var for os den absolut dyreste post. Her skulle der ikke blot bruges penge på flybilletter, men også på lejebil, som er ekstremt dyrt i Island. 418 € blev der betalt for fly med WOW air fra Amsterdam til Keflavik, og oveni det blev der pålagt 115 € for 1 indchecket bagage og 1 håndbagage hver vej. For lejebilen betalte vi 867 € for 10 dage. Benzinen skal også betales, og det løb i sidste ende op i 185 €. I alt har vi betalt 1.400 € for 2 personer og altså 72 € om dagen per mand for transport.

I alt har vi brugt 2.863 € på hele vores roadtrip gennem Island og dermed 130 € om dagen per mand. Det er ikke billigt at rejse i Island, men jeg synes absolut, vi har formået at gøre det så billigt som muligt uden at gå på kompromis i forhold til oplevelser. Vil du spare penge på et roadtrip i Island, er mit tip nummer 1 uden tvivl at vælge at campere frem for at bo på hotel. Man betaler ikke blot langt under en brøkdel af prisen, men man vågner også op til de mest fantastiske udsigter hver eneste dag. Vil du vide mere om hvordan man klarer en campingtur i Island, deler jeg mine tips i løbet af de kommende par dage.

Follow

4 comments

1. Comment by Michael Kragelund

Michael Kragelund Reply 29. august 2017 at 18:02

Det lyder virkelig som om I har gjort jeg nogle store overvejelser inden I tog afsted i forhold til økonomien? Havde det hele tiden været jeres plan at campere?

De Bedste hilsner
    Michael

2. Comment by Camilla

Camilla Reply 31. august 2017 at 10:55

It was such an amazing experience to see the whales up close! Can definitely recommend it (:

3. Comment by Camilla

Camilla Reply 31. august 2017 at 10:57

Både og. Da vi gik og overvejede at rejse til Island denne sommer, var vi godt klar over, at det ville blive en dyr rejse. Vi valgte derfor at undersøge mulighederne for at campere på turen frem for at bo på hoteller for at kunne spare en del. Så det har egentlig under hele planlægningen været vores plan at campere, så vi i stedet kunne bruge vores penge på egentlige oplevelser (: