MONTHLY ROUNDUP // AMSTERDAM MÅNED 10

Da min blog endnu var på engelsk havde jeg en tradition med at lave en oversigt for hver måned, jeg har boet i Amsterdam. Den tradition har jeg tænkt mig fortsat at holde ved lige. Både for mig selv, fordi det er sjovt at se tilbage på hvad man har oplevet i sin tid i et andet land, men også fordi det sikkert kan fungere som en form for inspiration for I, der overvejer at flytte til udlandet for en stund. Her er hvad jeg har lavet i måned 10 i Amsterdam:

Highlights

// Den forgangne måned har jeg hos sødeste Emma Martiny delt mine allerbedste tips til mad, oplevelser og alt det praktiske, når man vil besøge Hong Kong. Så stor en ære at få lov til at skrive hos en dansk blogger, som jeg ser ekstremt meget op til!
// I starten af måneden havde vi et kort besøg af Ollies far på sølle 6 timer. Han havde et layover i Schiphol lufthavn, så vi benyttede os af de og tilbragte lidt kvalitetstid med ham. Vejret var fantastisk den dag, så vi fik en is fra vores yndlings sted og slå os ned på en grøn plet i Vondelpark.
// Intet kan gøre mig så glad som når sommeren er på vej. Her i Amsterdam er foråret endnu smukkere, end jeg kunne have forestillet mig. Magnolie- og japanske kirsebærtræer blomstrer, alt bliver grønnere og folk begynder at søge ud på de tusindvis af caféer langs kanalerne, hvor de nyder et koldt glas øl i den milde forårssol.
// En lidt hemmelig attraktion i Amsterdam er de mange skjulte gårdhaver, som hører til huse, der før i tiden var hjemsted for nonner, enker eller folk i nød, og i denne måned har jeg prøvet på at finde så mange som muligt og nydt stilheden midt i den pulserende by.
// Over påske fik jeg besøg af min søster og hendes kæreste, hvilket er første gang siden jeg flyttede hertil. Selvom jeg skulle arbejde meget af tiden, var det virkelig rart at have et par stille aftener med dem, hvor vi bare indhentede alt det forsømte.
// Imens min søster var her, besøgte vi også vindmøllelandsbyen Zaanse Schans. Til trods for at være sort af turister, var det helt specielt at få mulighed for at se de smukke og ikke mindst ikoniske gamle hollandske vindmøller, som stadig var i brug.
// Den sidste uges tid har jeg haft besøg af min bedste veninde, som jeg mødte da jeg læste i USA for nu fire år siden. Vi har en tradition om at mødes én gang om året, og det var så rart endelig at få mulighed for at vise hende rundt i min elskede by.
// Min veninde kom lige i tid til at fejre den hollandske nationaldag King’s Day den 27. april, som er en dag, hvor alle er klædt i orange og mødes på gaderne og kanalerne til fest, lækker streetfood og et loppemarked, der er spredt over hele byen.
// I weekenden oplevede jeg endelig verdens største tulipanpark Keukenhof, hvilket var en helt speciel oplevelse. Til trods for at der var ekstremt mange mennesker, var det bare så fantastisk at se så mange tulipaner på ét sted. Og så er det jo bare en oplevelse, man absolut skal have, når man bor i Holland. På vejen hjem fra haven valgte vi at besøge den lille by Leiden, hvor vi fik aftensmad i solen og gik rundt blandt de fine kanaler og brostensbelagte gader.
// I weekenden hoppede vi også på cyklen og cyklede ned til skoven Amsterdamse Bos, hvor vi nød et par timers stilhed efterfulgt af gedeis på den hyggeligste lille gedefarm midt i skoven. Meget lækrere end det lyder!
// I mandags havde jeg taget en lille fridag i anledning af besøget fra min bedste veninde. Vi startede med at besøge det moderne museum Stedelijk, hvorefter vi hoppede på toget mod Haarlem. Her besøgte vi den hyggeligste lille café med tusindvis af teer og shoppede løs i de hyggelige butikker.
// I denne måned har jeg nydt af så meget god mad! Fra etiopisk og alverdens brunchcaféer til hyggelige bryghuse og hollandske pandekager.
// April var desuden også måneden, hvor vi endelig fik købt billetterne til årets sommerferie, der står på to ugers camping i Island efterfulgt af et bryllup i Finland!

Lowlights

// Alt har været så fantastisk i denne måned! Eneste minus er den store mangel på penge, som kommer efter køb af alverdens flybilletter og betaling af store årlige regninger. Krydser fingre for at vi kommer hele igennem maj!

Måned 10 i tal

2. 5 nye danske rejseblogs der er værd at læse
3. Det bedste sted at se vindmøller i Holland

Mål for måned 11

Maj måned bliver endnu en hektisk én af slagsen. Jeg har netop fulgt min bedste veninde til lufthavnen, og allerede på mandag får vi besøg af Ollies mor fra Frankrig, som bliver her i 10 dage. Derefter har vi en enkelt weekend i Amsterdam, som kommer til at så på afslapning, hvorefter vi har tre ture planlagt til henholdsvis Grenoble i Frankrig (Oliviers hjemby), Danmark og en lille dagstur til Gøteborg. Derudover har vi på mit arbejde også planlagt en tur på kanalerne i vores firmabåd, hvilket jeg glæder mig uendeligt meget til!

Hvad er jeres planer for maj måned?

Follow

Kunne du lide dagens indlæg? Så glem ikke at følg Cammi.DK på de sociale medier!