Lavamarker, vulkaner & klipper på Snæfellsnes

Tusind tak for jeres modtagelse af indlægget omkring vores tid i Reykjavik og omegn! Efter et par dage her var det tid til for alvor at begynde på vores roadtrip gennem Island. Vi fulgte som udgangspunkt rute 1, altså den famøse ringvej, men alligevel valgte vi at lave en detour til halvøen Snæfellsnes, som skulle byde på en helt unik natur.
Halvøen ligger omtrent 50 km fra rute 1, så det er absolut værd at overveje at kommer her forbi blot for en dag eller to. Området byder på imponerende klipper langs Atlanterhavets kyst, gletsjere og lavamarker så langt øjet rækker. Vi tilbragte blot 1 dag her, men det var lige præcis nok tid til at få en smag af den fantastiske natur, halvøen gemmer på.

Vi ankom ved middagstid og slog vores telt op på en lille campingplads midt i en lavamark næsten ved spidsen af halvøen. Derefter var det tilbage i bilen igen for at nå at se så meget som muligt. Få kilometer før vi ankom til vores plads, var vi kørt forbi et skilt, der førte til et vandfald, vi hverken havde hørt om eller læst om i vores trofaste Lonely Planet, så vi havde ikke de højeste forventninger til det. Vi blev dog meget overraskede, da vi blev mødt af de fineste to vandfald, hvor man kunne klatre op til toppen og nyde udsigten over vandfaldet, de omkringliggende marker og ikke mindst havet i horisonten.

Herefter var det tid til at drage mod spidsen af Snæfellsnes, hvor man finder den vulkanske gletsjer Snæfellsjökull og naturparken af samme navn. Hvis dette navn virker bekendt, er det faktisk netop den vulkan, som Jules Verne fortæller om i sin roman Rejsen Til Jordens Indre. Her kan man udover gletsjeren opleve den mest imponerende kyststrækning med fine fyrtårne midt på de barske klipper, der er hjem for tusindvis af fugle. Dagen blev sluttet af ved det vulkanske krater Saxhólar, der var i udbrud for knap 3000 år siden. Krateret var det første af mange, som vi besteg under vores tur og bød på den flotteste udsigt over landskabet med Snæfellsjökull i baggrunden.

Den næste dag havde vi en lang køretur foran os, men alligevel fik vi gjort os et par rigtigt gode stop undervejs. Første stop var fjorden Grundarfjörður, der byder på et stort udvalg af vandfald og smukke bjerge. Mest berømt er nok Kirkjufell og Kirkjufellsfoss, som vi blandt andet kender fra The Secret Life of Walter Mitty, Icelandairs bannere, som man bliver mødt af i Keflavik lufthavn og ikke mindst et utal af postkort. Snæfellsnes er på ingen måde lige så befærdet som området omkring Reykjavik, så vi havde mulighed for at gå rundt i området omkring vandfaldet helt alene, hvilket gjorde det til en af de allerbedste stop under vores rejse.

Efter Grundarfjörður kørte vi igennem den flotteste (og længste) lavastrækning, før vi nåede til Stykkishólmur, der er den største by på halvøen. Har I set The Secret Life of Walter Mitty, er scenerne i Nuuk rent faktisk filmet her, mens de, der skulle forestille at være Stykkishólmur, er filmet i Seyðisfjörður i det østlige Island. Stykkishólmur er den hyggeligste lille fiskerlandsby med den fineste kirke og en hævet lille ø få meter fra fastlandet, hvor vi var så heldige at se vores allerførste søpapegøjer på turen.

Efter en lille gåtur i byen, frokost på trangia i de skønneste omgivelse og den lækreste is hos en lokal landmand, havde vi officielt forladt Snæfellsnes og sluttet os til ringvejen, hvor vi fortsat havde 3 timers kørsel foran, før vi ankom til Akureyri, der skulle være vores base for de næste to dage. Men mere om det senere! Kommer vi til Island igen en dag, vil vi absolut tage her forbi igen for at opleve mere af den smukke naturpark på spidsen. Det siges også, at netop dette område skulle være helt fabelagtigt, når det kommer til ridning, så det giver os bare en endnu bedre grund til at vende tilbage.

Læs hele min guide til Snæfellsnes-halvøen her

Rejseblog om at rejse til Island | Guides, rejsedagbog, tips og inspiration

Kunne du lide dagens indlæg? Så glem ikke at følg Cammi.DK på de sociale medier!